Arena

Per Wirtén

Per Wirtén är författare och frilansskribent som skriver för bland andra Dagens arena samt kultursidorna på Expressen och Sydsvenskan. Han var chefredaktör för Arena fram till 1 januari 2010 och var också en av tidningens grundare. 2010 kom hans bok "Där jag kommer från — kriget mot förorten", en fotvandring genom förorternas idéhistoria och det förakt som riktas mot dem. Pers senaste bok är biografin "Herbert Tingstens sista dagar" från 2013.


Skicka e-brev till Per Wirtén
Blogg
Arkiv 2014
› Visa senaste 10
december (12 st)
november (15 st)
oktober (16 st)
september (17 st)
augusti (16 st)
juli (12 st)
juni (9 st)
maj (12 st)
april (9 st)
mars (20 st)
februari (13 st)
januari (12 st)
Arkiv 2013
december (9 st)
november (7 st)
oktober (16 st)
september (13 st)
augusti (8 st)
juli (12 st)
juni (12 st)
maj (11 st)
april (11 st)
mars (17 st)
februari (13 st)
januari (12 st)
Arkiv 2012
december (5 st)
november (17 st)
oktober (15 st)
september (13 st)
april (1 st)
mars (14 st)
februari (13 st)
januari (13 st)
Arkiv 2011
december (11 st)
november (18 st)
oktober (14 st)
september (12 st)
augusti (15 st)
juli (18 st)
juni (11 st)
maj (8 st)
april (16 st)
mars (17 st)
februari (18 st)
januari (8 st)
Arkiv 2010
december (8 st)
november (15 st)
oktober (8 st)
september (10 st)
augusti (10 st)
juni (4 st)
maj (7 st)
april (11 st)
mars (18 st)
februari (22 st)
januari (24 st)
Arkiv 2009
december (3 st)

Stockholms dynamik

BLOGGTEXT | Publicerad 2011-11-22 21:29   13 kommentarer

Två små exempel hur Storstockholm slits itu:

1. Gymnasieskolorna lämnar Skärholmen, skriver veckans Södra sidan. Flera har flyttat. Nu är det dags för kommunala Scengymnasiet som flyttar till S:t Erik vid Fridhemsplan. Skolan har samarbetat med Stadsteaterns scen i Skärholmen. Alla elever kommer från andra stadsdelar än Skärholmen. Bara genom att ligga där den legat bidrog den till en mindre socialt segregerad stad. "Jag tror skolan får högre status när den ligger i stan," säger rektorn på S:t Eriks gymnasiet. Naturligtvis har hon rätt. Innerstadens magi är stark. En förtrollning som blivit Storstockholms största problem. Det är inte Skärholmen som är ett integrationspolitiskt problem — det är stadsdelarna innanför tullarna. Bara genom att säga "i stan" ökar värdet, som i en geografisk spekulationsbubbla. Ligger inte Skärholmen också "i stan"?

2. Systertidningen Norra sidan berättar om hur invånare i Husby protesterar mot att trafiksepareringen ska bort i deras stadsdel, och därför ockuperat sina gångbroar. I framtiden ska barnen tvingas ut på trafikerade gator. Det är en dogm bland stadsplanerare som antingen inte har egna barn, överlåtit ansvaret till "barnflickor" eller bor på isolerade skärgårdsöar: trafikseparering förstör städer. Bara gator med fickparkerade bilar, obevakade övergåmngsställen och rädda föräldrar som inte vågar släppa ut sina barn skapar riktig "stadskaraktär" Vilket nonsens! Chefredaktören Rouzbeh Djalaieskriver om de uthålliga protesterna och hur borgarrådet Joakim Larsson (M) lovat att broarna ska bli kvar om invånarna vill. Nu rivs de trotsprotesterna. Förlegade expertdogmer går före människors erfarenheter. "Att ignorera det breda medborgerliga engagemanget i Husby skulle inte direkt bidra till ökat förtroende för folkvalda. För det är väl inte stadsarkitekterna som ska korsa Trondheimsgatan?" (Ledaren finns bara i papperstidningen).

Läs kommentarerUppdatera
Stäng
 

Skrivet av Lars E 2011-11-23 10:52

Per:

Du ställer frågan "Ligger inte Skärholmen också "i stan"?".

Det här är ett språkbruk jag också reagerat över många gånger. Själv bor jag i Midsommarkransen och vet inte hur många gånger jag sett och hört i text och eter Kransen/Aspudden/Hägerstensåsen efterföljas av ett "...söder om Stockholm". Jag bor 3 minuter från Hornstull med t-banan!

Petitesser kanske, men det slår fast en bild av vad som är "stan" och vad som är den där okända och lite märkliga värld som kallas "förort" och därmed bekräftar segregationen, istället för att välja en mer inkluderande ton.

Anmäl

Skrivet av Per W 2011-11-23 11:03

Svar

Uppdelningen mellan stad och förort är verkligen ingen petitess. Din irritation är helt motiverad. Tudelningen har blivit ett grundläggande instrument för en segregerande stadspolitik. I min bok "Där jag kommer från" är en av de viktiga poängerna att vi bör lägga ner hela den uppdelningen och i stället tala om ett sammanhängande stadslandskap. Skärholmen, Huddinge centrum och villakvarteren i Täby är också stadsdelar. Det är ju i sådan stadsbebyggelse den överväldigande majoriteten av Storstockholms invånare bor.

Anmäl

Skrivet av Niklas 2011-11-23 21:32

Det är väldigt lätt att säga att trafiksepaering är något bra, men läs gärna Yimbys yttrande (se länk nedan) om vad trafiksepareringen lett till. Det är en följd av just trafikseparation (och inget stigmatiserande). Jag kan för övrigt säga att jag själv tidigare bott i Norra Järva och nu bor i Sollentuna. Här har man vid Malmvägen tagit bort trafikseparationen och resultatet är mycket lyckat. Själva Malmvägen är numera en gata där det rör sig folk. Så var det inte tidigare.

Att man skiljer mellan förort och innerstad är just för att det är så stor skillnad mellan dem i Stockholms fall. Förorter är oftast glesa och ligger ofta isolerade från varann. Det enda som hänger samman är kvartersstaden. En förort (om det må vara flerfamimljsförort eller villaförort) rör man sig inte i om man inte antingen bor där eller om man har ett specifikt ärende dit eller jobbar där. Stadskvarter och parker är något man passerar utan att de i sig måste utgöra målpunkter i sig. Förorterna (såväl hyreshus- som villaförorter) blir inte bättre av att man pratar gott om dem. Den enda lösningen är att skapa urbana sammanhang mellan dem endast på detta sätt går det att lösa segregationsproblemen. Att de flesta bor i ett segregerat/isolerande "stadslandskap" är visserligen ett konstaterande. Men ska man lösa problemen räcker det inte att ändra diskursen. Det kräver att man tar bort de fysiska barriärer som gör staden segregerad.

http://www.yimby.se/2011/11/yimbys-yttrande-om-strukt_1150.html#c27051

Anmäl

Skrivet av Per W 2011-11-23 21:50

Herregud, vilket nonsens.

Anmäl

Skrivet av Niklas 2011-11-24 11:39

???

Men det var inte ett svar tyvärr. Ska man ta det du skriver på allvar måste du bemöta kritik istället för att bara predika för redan frälsta.

Försök att övertyga mig, som levt med trafikseparering, varför den är bra. Som sagt är grundintentionen god, men menar du att det verkligen fungerar som det var tänkt. Har du i så fall någon forskning att hänvisa till?

Försök att övertyga mig, som nästan hela mitt liv bott i förorter, varför det är bra med fysiska barriärer mellan dessa förorter (och innerstad). På vilket sätt gagnar det integration mellan olika strata (etnisk, socioekonomisk osv).

Tidigare här i tråden talas det om innerstad-ytterstad-dikotomi. Jag håller med om att det inte är lyckat men tror du det går att bara snacka bort den? Storstadsmrådet är byggt för att de flesta ska bo i förorter och att många ska arbeta och handla i innerstaden. Hur menar du att man ska komma ifrån detta utan att skapa bättre fysiska länkar (dvs inte bara bilvägar och busslinjer) mellan förorter. Om det enda stället som alla har gemensamt så uppstår naturligt en centrum-periferi-motsättning och det är ju det som både du Lars E ovan menar skulle vara olyckligt. Det finns strukturer som leder till saker och ting. Men jag får snarast intrycket att du menar att det år vårt sätt att prata om dessa strukturer som leder till åtskillnaden. Jag, å andra sidan, menar att det är bättre att lösa upp de strukturer som leder till centrum-periferi-åtskillnaden, dvs fler "centrala" noder runt om i stadslandskapet.

Anmäl

Skrivet av Karl 2011-11-24 11:57

Nonsens?

Hej Per,

Det vore trevligt om du kunde utveckla lite mer vad du menar är nonsens i Yimbys yttrande. Själv tycker jag att det är ett väldigt välformulerat inlägg som bland annat pekar på högst reella problem med trafikseparering.

Jag anser att detta är ytterst viktiga frågor för Stockholms framtid, och jag uppskattar att du har lyft debatten om förort och innerstad bland annat genom din bok, även om jag inte håller med om allt du skriver. Men frågorna förtjänar att diskuteras på allvar istället för att man avfärdar ståndpunkter man inte delar som nonsens. Debatten är för viktig för att drivas på det sättet.

Anmäl

Skrivet av Stefan 2011-11-24 13:38

Arrogant

Ett otroligt arrogant sätt att bemöta en (högst relevant) kommentar på din text. Varför har du öht en kommentarsfunktion?

Anmäl

Skrivet av Anna Kettner 2011-11-24 19:26

Scengymnasite och Trafiksepareringen

Min dotter har rest från Rinkeby till Skärholmen hela sin gymnasietid, hon hoppas att skolan ska flytta till Fridhemsplan, så klart , för det blir så mycket bekvämare för henne. Men jag är sorgsen av samma skäl som du.

Och Husby. Om processen där, och hur media, alla från Norra sidan till DN och SR beskrivit den har jag och två andra lokalt aktiv sossar skrivit en debattartikel, som troligen inte kommer in nånstans…dess huvudpoäng är att vi faktiskt trodde borgarrådet menade allvar och har jobbat aktivt med dialog, men oxå inom partiet. Vi hade ett eget förslag om hela strukturplanen, där en huvudpoäng var att vi, liksom de flesta Järvabor gillar trafiksepareringen och vill utveckla den i stället för avveckla. Men det blev nobben, och sen rapporterar media att "politikerna i stadsdelsnämnden" vill ta bort trafiksepareringen. Det är som att referera en match mellan Hammarby och AIK med formuleringen "Fotbollsspelarna spelade och gjorde 4 mål"

Anmäl

Skrivet av Per W 2011-11-24 21:18

Inga svar kommer duga för Yimby

Det finns ingen egentlig anledning att trafikseparering behöver innebära barriärer i stadslandskapet. Ibland gör den det. Ibland inte. Ett stort stadslandskap måste ha ganska snabba leder för bil, buss och lastbil + en massa spårvägar. Jag är glad att den snabba trafiken går på egna leder. Att jag slipper den trafiken och i stället kan röra mig längs gågator, gång/cykelvägar, mindre trafikerade gator, etc.

(Breda tungt trafikerade genomfartsleder i London som inte är trafikseparerade utan löper som gamla stadsgator uppfattar jag som större barriärer än Huddingevägen där jag bor och dessutom är de ett miljöhelvete, i synnerhet för de som har oturen att bo i kvarteren runt och nära gatan)

Att biltrafiken inne tätt bebodda stadsdelar också är avstängd eller rör sig längs vissa stråk är en lättnad. De blir helt enkelt barnvänliga. De får ett annat avspänt liv. Jag har svårt att förstå felet.

Den som vill ha ett stort "almbråk" i Stockholm ska bebygga alla gröna allmänningar eller "mellanrum" + avskaffa trafiksepareringen.

Alla förstår att ortodoxt tillämpade SCAFT-regler skapat en del mindre lyckade lösningar. Men principen är viktig att försvara, av den enkla anledningen att den gjort livet i stad behagligare. Även stora delar av staden innanför tullarna är i dag trafikseparerade med stora gågatstråk, säckgator, etc. Det har gjort "innerstaden" till en mycket bättre livsmiljö att röra sig i.

I dag finns ett tryck att avskaffa trafiksepareringen, göra rent hus, släppa in bilar överallt och dessutom med fickparkering längs trottoarerna. Det är viktigt att försvara och utveckla trafiksepareringen.

Anmäl
Skriv ordet i bilden och klicka på knappen 'Skicka' för att anmäla inlägget nedan.

Skrivet av Niklas 2011-11-25 10:57

Tac för svaret!

Jag kan tillägga att underlaget till Yimbys yttrande härrör från en promenad vi tog där i somras där bland annat boende ingick och hade synpunkter. Så de exempel som tagits upp i yttrandet och de specifika problem som identifierats (bla. snöröjning och mopedåkning) kommer från folk som bor där. Så jag hoppas att vi kan vara överens om folks egna synpunkter på sitt bostadsområde inte bara kan avfärdas som nonsens.

Angående trafikseparering som tror jag vi talar om olika saker. Norgegatans trafikflöden är långt mindre än många stadsgator som de flesta inte skulle klassa som barriärer. Flödet är runt en fjärdedel av Sveavägens exempelvis.

Sedan så finns det givetvis leder med så stora flöden att trafiken i sig skulle innebära en barriär. Men det är väl inte riktigt jämförbart.

Nu står det inte i yttrandet att Norgegatan är en barriär. Däremot står det att upptrampade stigar längs med tyder på att gatan skulle kunna få fler gående, vilket är positivt med tanke på vilken potential gatan har att binda ihop Husby med delar av Kista. Det handlar helt enkelt om att bygga om gatan så att den utformas efter de gåendes behov. Idag är det efter bilisternas behov.

"Den som vill ha ett stort "almbråk" i Stockholm ska bebygga alla gröna allmänningar eller "mellanrum" + avskaffa trafiksepareringen. "

Förstår inte vad du menar. Almbråket handlade om att bygga en tbaneuppgång i en park och var kanske droppen som runnit över efter rivningarna i Klara. Jag ser inte riktigt kopplingen. Dessutom är det ingen som säger att alla gröna allmänningar ska byggas igen. Många av dem bör kunna uppgraderas till park. En del av dem kan behöva bebyggas med tanke på att många föds och att immigrationen är förhållandevis hög.

Anmäl

Skrivet av Hans 2011-11-28 09:55

Vi som gillar trafikseparering !

Tyvärr går Yimbygrabbarna (för det är nästan bara unga män runt 30 med alldeles för många akademiska poäng) i samma fälla som stadsplanerarna och modernisterna på 50- och 60-talet. Dom har en von-oben attityd till miljonprogramsområden och förorter, och en rent nedlåtande attityd till villaområden och folk som bor där.

Alla vill inte bo i deras kvartersstad inne i centrum. Jag bor själv i ett område utanför centrum som byggdes 1950-70. Här finns en blandning av villor, hyreslägenheter och bostadsrätter. Här finns trafikseparering (SCAFT) så jag slipper bussar och lastbilar som dundrar förbi när promenar bland husen. En gång i veckan åker jag till ett externt köpcentrum och handlar -och tänk, det är gratis att parkera och jag slipper fickparkera.

Här trivs jag, och ganska många av oss som bor här. Vad ska vi med centrum till ? Eran kvartersstad kan ni behålla för er själva yimbikillar !

Anmäl

Skrivet av Per W 2011-11-28 13:50

Jag med!

Tack Hans. Jag kunde inte sagt det bättre själv.

Anmäl

Skrivet av Niklas 2012-03-18 14:38

Svar till Hans

Nu är det så att jag själv bor i miljonprogram så det där med "von oben" resonemang förstår jag inte vad du menar. Jag har själv bott i både Kista och Husby så jag vet nog vad jag talar om. En del av de boende i Husby försvarar gångbroarna men många vill se dem väck. Varför ska bara den ena sidans åsikter följas? Och vad har det med "von oben"perspektiv att göra?

Referensen till Klararivningarna är för övrigt lite konstig. Då handlade det just om att riva bostäder för att ersätta med kontor. En integrerad stadsmiljö ersattes av en mer eller mindre trafikseparerad miljö. Det som föreslås i Husby är ju inte att riva något, utan att tillföra sådant som idag saknas, såsom lokaler för olika typer av verksamheter och att ta bort trafiksepareringen - Således tvärtemot vad man gjorde i Klara under efterkrigstiden.

Du trivs med att åka omkring i bil och att slippa fickparkera. De flesta jag känner och som bor i mitt miljonprogramsområde föredrar goda kollektiva kommunikationer. Trots de stora tomma parkeringsytorna så utgör inte bilen någon central del av livet här. Däremot tar vi oss ofta till det externa köpcentrumet - Till fots eller med cykel. Det ligger dock en bit bort, är helt vänt bort ifrån vårt bostadsområde och mot motorvägen. Hela infrastrukturen kring detta externa köpcentrum är bilcentrerad.Gående och cyklister är bortprioriterade. Visserligen är det gratis parkering för de som kommer dit med bil. Men vilken glädje har vi andra av det?

Frågan om bullrande trafik är intressant. Trafikseparation är något som främjar högre hastigheter och därmed mer buller. En integrerad trafikmiljö med många korsningar och övergångsställen innebär klart lägre hastigheter. Givetvis finns det ibland poänger med trafikseparation: Motorvägar gör att vi kan färdas snabbt från punkt A till punkt B. Men frågan är varför denna motorvägslösning måste flyttas in i bostadsområdena. Är det då inte bättre med närhet så man slipper färdas så snabbt?

Ditt tal om "yimbykillar", "Yimbygrabbarna (för det är nästan bara unga män runt 30 med alldeles för många akademiska poäng) " och "deras (sic!) kvartersstad ", är inget annat än personangrepp/ad hominen utan någon vidare saklighet. Det är svårt att veta vad som Wirtén egentligen håller med i ditt inlägg. Osakligheterna?

Anmäl
Kommentera
Beskrivning
Rubrik
Alias
Kommentar
Din e-postadress
Skriv ordet i bilden
Du är som användare själv ansvarig för innehållet i dina kommentarer.
Böcker
Herbert Tingstens sista dagar
Herbert Tingstens sista dagar — Berättelsen om ett liv. (Bonniers 2013).
Där jag kommer från – Kriget mot förorten
Där jag kommer från – Kriget mot förorten
Kosmopolitik nu! – Demokratin måste korsa gränsen
Kosmopolitik nu! (Tankekraft förlag, 2009)
The Crazy Swede, en sann historia
The Crazy Swede, en sann historia (Norstedts, 2007)
Karl Lärka, fotograf
Kråk Ulof i Bäck å ana rikti fok Fotografier av Karl Lärka 1916-1934 (Modernista, 2004)
Europas ansikte
Europas ansikte Rasdiskriminering eller mångkultur (Norstedts, 2002)
Fattigdom
Tidigare ansåg de flesta av oss att fattigdomen var förlagd till den tredje världen. Fattigdom kopplades till bilder på svältande afrikaner, utblottade indier och misären i de ändlösa kåkstäderna runt den fattiga världens storstäder. I dag är bilden mer komplicerad.
Populisterna
Populisterna En berättelse om folkets århundrade (Norstedts, 2000)
Ingen
bild
Etnisk boendesegregering
Etnisk boendesegregering – ett reportage (Boinstitutet, 1998)
Hellre fattig än arbetslös?
Hellre fattig än arbetslös? (Norstedts, 1997)
Berättelserna
Berättelserna. Mellanöstern efter kolonialismen. (Norstedts, 1996)
Ingen
bild
Resa på helig mark
Resa på helig mark Tillsammans med Göran Gunner (Verbum, 1990)